Německé dálnice - poplatky, rychlost a praktické informace

Cestujeme po zemi a vodě

Přidal cesta-batohu, dne 12. 09. 2018,  0x

Německé dálnice - poplatky, rychlost a praktické informace

Nejen češi hojně využívají dálniční síť v Německu jako spojku do přímořských destinací. Mezi její největší přednosti patří neomezená rychlost a kvalita silnic, díky kterým slovo Autobahn znají i ti, kteří jinak německy vůbec nemluví. Délka dálnic odpovídá čtvrtině cesty kolem světa a stavba některých úseků s dvojnásobnou hrubostí oproti jiným zemím má dodnes dostatečnou sílu k tomu, aby na nich přistálo dokonce i letadlo. I přesto, že platí pouze doporučená rychlost jsou německé dálnice bezpečnější, než řada dálnic, které mají rychlostní limity. Němcům jejich dálnice právem závidí celý svět a není divu, že do svých dálnic hodně investují. Mnozí proto mohou být mile překvapeni úlevou od dálničních poplatků pro osobní automobily. V Německu je zpoplatněn pouze průjezd některých tunelů. Řidičům, kteří tunely projiždějí častěji, se vyplatí využívat výhodnějších měsíčních tarifů. Od roku 2019 se však na německých dálnicích zavádí mýtné a jeho cenu ovlivní i objem motoru.

Dálniční poplatky v Německu od roku 2019

Německo už sice zákon o mýtném pro osobní auta schválilo v roce 2015, kvůli výhradám Evropské komise a protestům sousedních zemí ho ale dosud nezavedlo. Nedávno však Spolkový sněm kladně rozhodl svými hlasy o tolik let diskutované změně. Cena za dálniční známku bude záviset na objemu motoru a emisní třídě daného vozidla. Bude se jednat o elektronickou časově omezenou známku, kterou budete moci zakoupit na stránkách https://www.toll-collect.de/en/. Praktickým řešením bude také mobilní aplikace Toll Collect, přes kterou známku pořídíte snadno a rychle. Pro všechny, kteří preferují starý způsob zakoupení známky zůstane stále možnost si ji pořídit na dálnicích poblíž německých hranic. Velice důležité je přitom uvést poznávací značku vozu i údaje o objemu motoru nebo jeho emisní normě. Po zadání poznávací značky auta se vůz automaticky zaregistruje do systému. Ten bude zaplacení mýta kontrolovat prostřednictvím automatických snímačů, které mohou být přenosné, pevně umístěné podél dálnic nebo upevněné na kontrolních autech. Pokud technické údaje nevyplníte, bude vám automaticky účtován nejvyšší poplatek za vybrané časové období. Předpokládá se desetidenní, dvouměsíční a roční platnost známek. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od 7 do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).


Průjezd po německých dálnicích zdarma by měli mít zajištěny motocykly, vozidla s pohonem na elektřinu, CNG a LPG, stejně tak jako lidé s průkazem ZTP a ZTP/P. Jiným způsobem (podle hmotnosti) budou zpoplatněny karavany. I pro ně však platí stejný strop jako pro osobní automobily. Za známku si připlatí řidiči naftových vozidel, na ceně se také projeví objem a emisní třída.
Jiná pravidla budou platit pro auta registrovaná v Německu. Jejich majitelé budou platit za použití dálnic i silnic prvních tříd, tento poplatek se jim ale vrátí, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích. Majitelé aut registrovaných v zahraničí pak budou platit jen za použití německých dálnic, nikoliv silnic prvních tříd.

Rychlost na německých dálnicích

Německo je jedinou zemí na světě, kde na velké části dálniční sítě neexistují žádná rychlostní omezení. V minulosti zde omezení rychlosti existovalo, a v roce 1952 bylo zrušeno a již nikdy nebylo obnoveno. Existuje pouze doporučená rychlost 130 km/hod. Tato rychlost však platí za předpokladu, že neklesne viditelnost díky klimatickým změnám, jakými jsou například déšť, husté sněžení nebo mlha. Pokud máte auto uzpůsobené rychlé jízdě, mějte vždy na paměti, že v případě nehody, ač nebudete viníkem, bude nehoda řešena podobně, jako v případě překročení předepsané rychlosti. Na ostatních silnicích mimo zastavěné oblasti je maximální povolená rychlost 100 km/hod. V obci je povolena jízda nejvýše 50 km/hod.

Praktické informace o německých dálnicích

I na německých dálnicích se setkáte s kolonami

Jak již bylo zmízněno, němci do svých dálnic hojně investují a tak na spoustě úsecích probíhají práce na silnici. Dochází k tomu také vzhledem k rozsahu a nutnosti prakticky znovu postavit všechny dálnice na území bývalé NDR. Při cestování je tak nutné počítat s přetíženými dálnicemi a kolonami i v nočních hodinách. Intenzita provozu v Německu je velmi značná, problémy velmi často bývají zejména v okolí velkých měst, jakými jsou Mnichov, Norimberk, Kolín a Porúří. Velmi vytížené jsou tahy ze severu na jih, tj. dálnice A 1, A 3, A 7, A 9 a dálnice spojující západ s východem Německa, tj. A 2 a A 6. U Mnichova jsou často dopravní zácpy o víkendech, kdy mnoho lidí cestuje na jih do Alp nebo k moři a zpět domů. Dlouhé zácpy bývají i na dálnici A 8 mezi Mnichovem a Salcburkem a A 93 v úseku Dreieck Inntal – Kiefersfelden. Velmi se vyplatí sledovat aktuální dopravní zpravodajství v rádiích.


Na co si dát pozor

Vzhledem k neomezené rychlosti je nutné počítat s velkou dynamikou provozu a neustále sledovat provoz před a za sebou. Němečtí řidiči jezdí na evropské poměry dost rychle, většina však 140 až 160 km/h.
Běžné policejní kontroly zde nejsou moc obvyklé. Policie ale monitoruje provoz přes kamery a s pomocí civilních aut. V zemi je rozmístěno mnoho stacionárních radarů, vyplatí se proto dodržovat dopravní předpisy a omezení rychlosti.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.