Airbus A380 - největší dopravní letadlo na světě

Cestujeme letecky

Přidal vecnenacestach, dne 14. 02. 2019,  0x


Největším dopravním letadlem současnosti je od roku 2007 Airbus A380, dvoupatrový čtyřmotorový proudový širokotrupý letoun. Až do února letošního roku 2019 jej vyráběla evropská společnost Airbus S.A.S., která kvůli nízkému zájmu oznámila ukončení výroby. Celkem bylo vyrobeno 222 kusů.


Do vývoje největšího dopravního letounu na světě investovala společnosti Airbus více než deset miliard eur. Kvůli výrobě letadla bylo nutné dokonce postavit úplně novou výrobní halu a dopravní loď. Výsledkem vývoje se stalo  letadlo, které mělo trumfnout v té době dosavadního držitele postu největšího dopravního letadla na světa Boeing 747.

Airbus A380 - nejvíce jich vlastní Emirates

Nový Airbus A380 se mohl pochlubit menší spotřebou paliva, větší doletem a tišším provozem oproti Boeingu 747. S ohledem na konfiguraci se do letadla vešlo 525 až 853 osob.


Úplně první vyrobený Airbus A380 byl předán svému majiteli, letecké společnosti Singapore Airlines, 15. října 2007. Klíčovým odběratelem se však stala letecká společnost Emirates. Bez něj by byla výroba ukončena pravděpodobně už o několik let dříve.


Leasingová společnost Amadeo rovněž vlastní několik modelů a dokonce založila vlastní leteckou společnost provozující pouze velká dopravní letadla. Důvodem byl nízký zájem o koupi letadla. Slabá poptávka byla hlavním důvodem, proč Airbus od roku 2016 postupně snižoval výrobu. V roce 2018 jich bylo vyrobeno pouze 12 a v únoru 2019 vedení oznámilo definitivní ukončení výroby. V plánu ale byla výroba více než 1200 letadel.


Zájem není ani o starší modely. Loni v prosinci musely být vyřazeny dva Airbusy, které vlastnila letecká společnost Singapore Airlines. Provoz byl příliš drahý a žádná další letecká společnost neprojevila zájem. Obě letadla budou rozebrána na náhradní díly.


Airbusy A380 - vlastníci a provozovatelé (říjen 2007 - srpen 2018):

  • Emirates - koupilo 104 kusů
  • Singapore Airlines - 22 kusů
  • Lufthansa - 14 kusů
  • British Airways - 12 kusů
  • Qantas - 12 kusů
  • Air France - 10 kusů
  • Korean Air - 10 kusů
  • Qatar Airways - 10 kusů
  • Etihad Airways - 10 kusů
  • Malaysia Airlines - 6 kusů
  • Thai Airlines - 6 kusů
  • Asiana Airlines - 6 kusů
  • China Southern Airlines - 5 kusů
  • Hi Fly - 2 kusy


    Airbus A380 - verze

    Společnost Airbus navrhla a vyvinula celkem šest verzí včetně modelu pro soukromé účely.

    A380-800

    Základní verze, ze které vychází další čtyři modely. V nabídce Airbus byla ještě jedná pátá varianta Business Jet, která měla sloužit pro soukromé účely. Ve vybavení by nechyběla ani luxusní ložnice, tělocvična, bar či společenská místnost. Cena tohoto soukromého letounu by byla neuvěřitelných 8,2 miliard korun.

    A380-900

    Prodloužená verze, která mohla přepravit 650 až 900 osob (ekonomická třída). O tuto verzi mělo zájem osm letecký společností Emirates, Virgin Atlantic, Cathay Pacific, Air France, KLM, Lufthansa, Kingfisher Airlines, a ILFC. Projekt byl nakonec pozastavený a k výrobě nikdy nedošlo.

    A380F

    Nákladní verze dopravního letounu, který by se obsadil třetí příčku mezi největšími nákladními letadly (prvním je Antonov An-255 Mrija a druhým Boeing 747 Dreamlifter). Zájem projevily pouze společnosti Emirates, ILFC, FedEx a UPS. Ani tato verze se nakonec nedostala do výroby.

    A380neo

    V roce 2015 byl ohlášený vývoj verze A380neo, která měla mít větší kapacitu, nové motory i křídla. K zahájení výroby mělo dojít v roce 2020. Již v červnu 2017 ale bylo oznámeno, že výroba se konat nebude.

    A380plus

    Tento dosud poslední model se má začít vyrábět od roku 2020 a to na základě požadavků společnosti Emirates. Je úspornější (o 13 % na jedno sedadlo), takže pojme o 80 osob více. Díky upraveným křídlům je její provoz efektivnější o 4 %.


    Airbus A380 - technické údaje a další informace

    Největší dopravní letadlo Airbus A380 na světě je dlouhé 72,7 metrů a má rozpětí křídel 79,8 metrů. Výška letadla je 24,09 metrů. Na jednu nádrž, která má kapacitu 320 000 litrů, zvládne překonat 15 700 kilometrů. Airbus létá rychlostí 945 km/h, konstrukčně je ale postaveno až pro rychlost 1020 km/h. Pro vzlet je potřebná délka dráhy 2 950 metrů. Letadlo přistává při rychlosti 130 až 135 km/h.


    Kapacita letadla má tři varianty konfigurace. První má 4 různé třídy a pojme 544 cestujících, druhá disponuje 2 třídami a přepraví až 644 pasažérů a poslední má pouze jednu ekonomickou třídu, která má 853 sedadel.


    Pro zajímavost se podívejme na dalších 5 největších letadel na světě (včetně nákladních):


    • Stratolaunch - první let ještě neproběhl, připravuje se. Letoun je určený pro potřeby vznikajícího soukromého vesmírného průmyslu a půjde o něco jako startovní platformu pro další užitečná zařízení.
    • Hughes H-4 Herkules - projekt leteckého magnáta Howarda Hughese navržený během druhé světové války, uletěl pouze 1,5 kilometru za 26 sekund, nyní je k vidění v muzeu v Evergreen Aviation & Space Museum v McMinnville, Oregon.
    • Antonov An-225 Mriya - nákladní letoun, existuje pouze jediný letoun, který je stále v provozu, má největší rozpětí křídel 88,4 metrů a s celkovou hmotností 285 000 kilogramů je zároveň nejtěžším letadlem na světě.
    • Boeing 747-8 - tomuto letounu se přezdívá král nebe. Ve výrobě je od roku 1970 a až do roku 2007 byl největším dopravním letadlem na světě. Má 3 paluby a pojme až 524 cestujících. Rozpětí křídel je 68,4 metrů.
    • Antonov An-124 - největší dopravní vojenský letoun, většinu vlastní ruská letecká armáda, několik jich provozují menší letecké společnosti k přesunu těžkých a nadrozměrných nákladů



    Komentáře:

    Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

    Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.