Stratolaunch - největší letadlo na světě

Ostatní

Přidal vecnenacestach, dne 19. 02. 2019,  0x


V letošním roce by měly konečně proběhnout očekávané zkušební lety největšího supermoderního letadla na světě. Jedná se o dechberoucí projekt společnosti Stratolaunch, který založil Paul Allen, spoluzakladatel světově známé společnosti Microsoft. 


Paul Allen založil společnost Stratolaunch v roce 2011 a téměř okamžitě oznámil vývoj dosud největšího letadla na světě. To dosud nevzlétlo, práce na letadle intenzivně pokračují a k prvním letům by mělo dojít letos.


Poprvé byl letoun ukázán v červnu 2017 kvůli palivovým zkouškám. Původně však první let plánován na podzim roku 2018. Vývoj však negativně ovlivnila nečekaná smrt Paula Allena, který zemřel loni v říjnu na rakovinu.

Stratolaunch - letadlo s rozpětím křídel 117 metrů

Ohromné letadlo tvoří dva trupy a masivní křídla o rozpětí 117 metrů. Pohání jej šest motorů z Boeingu 747 a disponuje 28 koly. Letadlo váží “pouhých” 250 tun bez paliva a nákladu. S nádrží plnou paliva a plánovaným nákladem (např. kosmická raketa) bude vážit 650 tun. To je přibližně stejně jako u naloženého největšího dopravního letadla Airbus A380.


Pro posádku je určený pravý trup. Letadlo budou ovládat pouze tři osoby - pilot, kopilot a letový inženýr. Levý trup zůstane prázdný, aby nebyl pod tlakem. Náklad se umístí mezi oba trupy, odkud jej posádka uvolní. Pro vzlet bude nutná dráha dlouhá nejméně 3,7 kilometrů.


Stratolaunch - létající raketodrom

Stratolaunch není dopravní, ani běžné nákladní letadlo. Jeho ambice jdou mnohem dál. Hlavním účelem největšího letadla na světě by byl vesmírný program. Stratolaunch by mohl například dopravovat satelit na oběžnou dráhu, což by bylo výrazně levnější a snadnější oproti současnému způsobu. Mohl by také vysílat satelity, podporovat různé projekty či zajišťovat zásobování Mezinárodní vesmírné stanice (ISS).


Zjednodušeně řečeno Stratolaunch bude představovat něco jako létající rampu pro rakety. Jakmile letadlo dosáhne výšky 10,5 kilometrů (tj. letová hladina dopravních letadel), dojde k odpojení trojice raket Pegasus, které dokončí dopravu družic do vesmíru. V budoucnosti je tento způsob plánovaný i pro dopravu lidí.

Stratolaunch vzlétna na konci léta 2019

Aktuálně probíhají zkoušky a první let je údajně plánovaný na konec letošního léta. S ohledem na smrt Paula Allena je však možné, že se vše o pár měsíců posune. Plánované zkoušky jsou velmi důležité, aby letadlo mohlo získat nezbytnou certifikaci udělovanou Národním leteckým úřadem FAA (Federal Aviation Administration).


Hangár, ve kterém vývoj letadla Stratolaunch probíhá, se nachází v Mojave v Kalifornii (základna Mojave Air and Space Port). Podstatná část firmy Stratolaunch ale sídlí v Seattlu, kde je plánovaná výroba nové generace nosičů. Zkoušky raketových motorů by měly probíhat na Stennisově kosmickém středisku fungujícím pod vesmírným úřadem NASA.


Stratolaunch vyvíjí novou generaci nosičů

V srpnu 2018 společnost oznámila, že pracuje na vývoji nové generace nosičů - tří raket a raketoplánu. S největší pravděpodobnosti společnost usoudila, že udělá nejlépe, pokud si nosné rakety pod svůj dvoutrupý letoun vyvine a vyrobí sama. Podle posledních informací je v plánu výroba tří typů raket a jednoho raketoplánu určeného pro přepravu lidí.


  • Pegasus - je již ozkoušená raketa, která má za sebou 35 úspěšných startů, do výšky 400 kilometrů je schopná vyvézt náklad o hmotnosti 370 kilogramů, první let je plánován na rok 2020, Stratolaunch by měl unést až 3 rakety Pegasus
  • Medium Launch Vehicle (MLV) - středně silná raketa bude schopna na nízkou oběžnou dráhu Země přepravit náklad o váze až 3 400 kilogramů, první let je plánován na rok 2022, finální název má být prý Kraken
  • Medium Launch Vehicle - Heavy (MLV-H) - raketa schopna dopravit těžký náklad o maximální váze 6 tun, tento typ nosičů je teprve v raném vývoji
  • Raketoplán Space Plane - supermoderní kosmické letadlo má zatím podobu designové studie pod názvem Black Ice


    Antonov An-225 Mriya - největší nákladní letadlo v provozu

    Stratolaunch svou pozici největšího letadla na světě ještě nepotvrdil. Největším provozovaným letadlem zůstává ukrajinské letadlo Antonov An-225 Mriya z 80. let. Jedná se o největší nákladní letadlo s rozpětím křídel 88,4 metrů a délku 88 metrů. Váží 285 tisíc kilogramů, takže je zároveň nejtěžším letadlem na světě.


    Vyrobeny byly dva kusy. Pouze jeden z nich ale byl dokončen. První zkušební let proběhl 13. května 1988. V roce 1994 se Mriya dočkala modernizace motorů a elektroniky a do vzduchu se dostala opět v roce 2001. Od té doby je využívána k občasné obchodní přepravě nákladů flotily Antonov Airlines (ADB).


    Druhý letoun byl dlouhé roky uložený v továrně společnosti Antonov. O dokončení proběhla v minulosti nakonec skutečně dojde. Společnost Antonov podepsala smlouvu s čínskou společnosti Aerospace Industry Corporation of China (AICC) na konci srpna 2016 v Pekingu.


    V Praze bylo možné letoun Antonov An-225 spatřit na vlastní oči v roce 1989, 2003 2004 a 2006, v Ostravě přistál dvakrát.




    Komentáře:

    Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

    Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.